Retkipäivä tieteen salaisuuksiin ja koodauksen kiemuroihin !

Tiedeka-keskus Tampereella tarjoaa ikimuistoisen luokkaretkipäivän. Oppilaat pääsevät tiede- ja koodauspajoissa kokemaan ja kokeilemaan jännittävällä tavalla tieteen ilmiöitä ja koodauksen salaisuuksia.

Syksyn 2019 luokkaretkiteemoissa löytyy Tiedekan tiedepajojen lisäksi yhteistyökumppaniemme Kodarien koodauspajoja ja Kehittyvä Eurooppa ry:n avaruuspaja.  Jokaisen pajan kesto on 60min. Voit valita yhden teeman tai yhdistää useammasta teemasta luokallesi vaikka koko päivän kestävän tiede- ja koodausseikkailun!

 

Tiedepajat koululuokille ja päiväkotiryhmille

  • Tiedepaja 1: OLOMUODOSTA TOISEEN. Kiinteä, neste vai kaasu? Miksi aineilla on erilaisia olomuotoja ja mikä siihen vaikuttaa? Kokeillaan olomuotojen muutoksia eli härmistellään, sublimoidaan, haihdutetaan ja tiivistellään. Mukana jännittäviä kuivajääkokeita.
  • Tiedepaja 2: ELINPIIRIN RISKIT. Tunnistetaan tutun elinpiirin riskejä ja tehdään niihin liittyviä kokeita. Testataan muun muassa pyöräilykypärän merkitystä Newtonin lakien avulla sekä tutustutaan kodin kemikaaleihin.
  • Tiedepaja 3: SÄHISEVÄÄ SÄHKÖÄ. Johtaako vai eikö johtaa? Tutkitaan sähkön ominaisuuksia ja eri lajeja, opetellaan käyttämään yleismittaria ja tehdään sähköä kotikonstein. Lopuksi tutustutaan van der Graaff-generaattoriin.
  • Tiedepaja 4: PUHTAITA VESIÄ. Puhtaita vesiä -tiedepajassa tutustumme vesistöjen merkitykseen, niitä uhkaaviin tekijöihin sekä vesistöjen puhdistukseen.
  • Kehittyvä Eurooppa ry:n tiedepaja: MATKA MAAILMANKAIKKEUTEEN. Maapallo ja avaruuden kaukaiset planeetat. Pätevätkö Newtonin lait avaruudessa ? Sähkömagneettista säteilyä kuten ultaviolettia ja infrapunaa sekä suojaava maapallon magneettikenttä.

Koodauspajat koululuokille

  • Koodauspaja 1: KOODAUKSEN ALKEET. Code.org-koodausratoja ryhmille, jotka eivät ole koodanneet lainkaan tietokoneilla. Räätälöitävissä myös päiväkotiryhmille.
  • Koodauspaja 2: 2D-PELIKOODAUS, KEVÄINEN ÖTÖKKÄRALLI. Toteutamme Scratcilla kaksin pelattavan hiirirallipelin.
  • Koodauspaja 3: LAITTEIDEN KOODAUS. Tutustumme ja kokeilemme miten älykkäät laitteet kuten puhelin, pesukone tai vaikka mikroaaltouuni ohjelmoidaan.
  • Koodauspaja 4: 3D-PELIKOODAUS, TARU SORMUSTEN HERRASTA -PELI. Tutustumme helppoon Kodu Game Lab 3D-pelimoottoriin ja luomme omat 3D pelin, jossa sormuksen Mordorista löytämällä ja laavavuoreen heittämällä pelastamme maailman.
  • Koodauspaja 5: PYTHONIN ALKEET. Koodaamme lehmät lentävät kevätlaitumella -pelin Python-ohjelmointia käyttäen

Tiedepajojen hinta on 120€ / 60min (sis. alv 24%), osallistujamäärä max 25 oppilasta. Hinta sisältää ohjauksen (2 Tiedeka-ohjaajaa) ohjelman, välineistöt ja tarvikkeet. Ohjelma on suunniteltu niin, että ryhmä jaetaan noin 12hlö joukkueisiin. Yksi Tiedeka-ohjaaja huolehtii yhdestä joukkueesta. Molemmat joukkueet pääsevät aloittamaan pajan yhtä aikaa, ja puolivälissä vaihdetaan joukkueet Tiedeka-ohjaajalta toiselle.

Koodauspajojen hinta on samoin 120€ / 60min (sis. alv 24%), osallistujamäärä max 25 oppilasta. Ryhmää ohjaa 2 Kodarit-ohjaajaa. Kaikki pajoissa tarvittavat koneet ja laitteet löytyvät Tiedeka-keskukselta.

Annamme mielellämme lisätietoa tiede- ja koodauspajoista, ja muokkaamme pajat ryhmällenne sopivaksi. Pajojen tilaukset sähköpostitse tiedeka@tiedeka.fi .

Tiedeka: Soile Kutila, 050 464 2160, tiedeka@tiedeka.fi

Kodarit: Suvi Syrjäläinen, 040 803 4625, kodarit@kodarit.fi